Atlassian, Blogg

Ny funktionalitet i Atlassian Cloud december 2021

Atlassian Cloud för framtiden 2022

Året lackar mot sitt slut, snart har många av oss några härliga lediga dagar framför sig. När du kommer tillbaka på jobbet – i framtiden – väntar ny funktionalitet i Atlassian Cloud!

Status under utrullning betyder att funktionen håller på att driftsättas, vissa instanser har redan fått funktionaliteten men för andra kommer den inom en snar framtid. Kika på punkt 5 nedan för att se om den nått er instans.

Här är 5 nya funktioner som släpps under november/december:

1. För dig som är Jira Administratör – den är äntligen tillbaka, info-bannern i Cloud

Sprid information med banners i Jira. Jira administratörer kan återigen sprida information till användarna via en banner.

För att lägg upp en banner, välj Settings > System > Announcement banner under User interface.

2. Har du fysiska assets i Jira Service Management?

JSM Insight QR Code Enabled – Status: Under utrullning

Det blir enklare att hantera fysiska ”assets” genom att skriva ut QR koder från Insight i Jira Service Management Cloud. QR koderna kan scannas för att se informationen från objektet i Insight.

Skriv ut QR koder för flera objekt genom att välja Bulk actions > Print QR codes.

Läs mer om QR koder i Jira Service Management Premium Cloud.

3. Nu kan du se och arbeta med dina Confluence-sidor direkt i Jira!

Bädda in Confluence-sidor – Status: Under utrullning

Nu kan du se, skapa och redigera Confluence-sidor utan att lämna Jiras projektsidor.

Bädda in Confluence-sidor i 4 steg:

  1. Navigera till Project pages i ditt Jira projekts sidomeny.
  2. Välj Connect to Confluence.
  3. Sök upp Confluence spacet du vill koppla.
  4. Välj Connect.

Fantastiskt! Nu kan ni se, skapa och redigera sidor direkt i Jira. Läs mer om Confluence-sidor i Jira.

4. Jira Service Management – Dynamiska Forms

Få den information du behöver! – Status: Under utrullning

Forms – använd logik för att dynamiskt visa eller dölja fält, forms inkluderar rubriker, tabeller och formatering. Använd formulär i kundportalen för att samla in information när ärendet skapas eller när ny information behövs.

Atlassian gör en kontrollerad, långsam utrullning av forms, kika under dina Project settings (eller Service project settings i team-managed projekt) efter Forms i navigationslistan på vänster sida.

Läs mer om forms i Jira Service Management.

5. Vill du se vilka nyheter som finns tillgängliga för din instans direkt i Jira?

Se ny funktionalitet direkt under Jiras hjälpmeny – Status: Under utrullning

Atlassian har uppdaterat sina releasenotiser, nu nås de direkt i Jira. Nu baseras notiserna på vilken funktionalitet som finns tillgänglig i din instans.

Du når notiserna om nyheterna genom att:

  1. Klicka på Help i toppmenylisten.
  2. Välj Find out what’s changed in Jira.

På Stretch Addera ser vi verkligen fram emot 2022 och alla spännande Atlassian nyheter som förenklar våra kunders arbetsliv – det öppnar upp för Happiness in Teamwork! Kontakta oss så berättar vi gärna mer om Atlassian Cloud.

Dela inlägget