Blogg

Micro-pop – sprider positiv företagskultur i hybridorganisationen

Happiness in Teamwork genom starka nätverk

Det är människorna i organisationen som bygger  och bär företagskulturen. Företagskultur är så mycket mer än våra värdeord. Varje chat-meddelande, fikastund, kontorshäng, kundleverans och kort sagt varje möte bygger företagskulturen. En positiv, smittande företagskultur där alla känner sig inkluderande sprider sig som ringar på vattnet. Kulturen påverkar hur man känner tillhörighet till företaget och hur vi bemöter samarbetspartner och våra kunder.

På Stretch Addera ser vi våra kontor som kompetenshubbar, vi är ETT Stretch Addera men vi tillhör en geografisk hubb. Våra kunder är ofta globala och i en hybrid leverans levereras våra uppdrag både hos kund, från hemmakontoret och från Stretch-kontoret (hubben). Att kunna ta del av och ha förmågan att leverera företagets samlade kompetens utifrån våra kunders behov är vår styrka som leder till ökat värde i våra leveranser.

Men hur bygger vi kittet som håller samman teamen, bygger kulturen, säkerställer leveranser och skapar drivet och tillhörigheten? I en hybridorganisation räcker det inte med att tänka att kulturen smittar och sprids automatiskt. En del av receptet är våra pop-ups.

Vi har tidigare berättat om pop-up office. Som ett komplement till dessa har vi även konceptet micro-pop. Micro-pop innebär att en eller flera medarbetare besöker och arbetar ifrån en annan hubb, syftet är att träffa kollegor från andra Stretch-hubbar. Ofta har man kanske en gemensam kund eller en gemensam aktivitet med kollegor på den andra hubben. Stretch Addera står för resan och hotellvistelsen, vi ser det stora mervärdet av att bygga starka nätverk och en stark kultur.

Under micro-pop arbetar man i sina kunduppdrag som vanligt men man passar på att ta en lunch tillsammans, bokar möten för att samarbeta kring lösningar och eventuellt bjuder in till en AW eller annan aktivitet på kvällen. Det är en naturlig del av vår onboarding att som ny på Stretch Addera köra micro-pop för att bygga sitt nätverk, ta del av företagskulturen och lära känna sina nya kollegor.

Vill ni börja med micro-pops kan ett tips vara att lägga upp gemensamma riktlinjer i tex Confluence, så att alla är med på spelreglerna. Sedan är det bara att poppa igång!

Dela inlägget