Atlassian, Blogg

Integration mellan Device42 och Jira Service Management Cloud

Ta kontroll över era assets med Auto discovery

Funktionaliteten i Jira Service Management blir mer och mer kraftfull. Nyligen lanserade Atlassian sin AWS connector och nu finns även en integration för Device42. Appen installeras via Atlassian Marketplace, den är gratis för Atlassians och Device42s kunder.

Vad är auto-discovery? 

Stora organisationer behöver en så kallad ”auto-discovery”-lösning som underlättar kontroll av en komplex, växande IT-infrastruktur. Device42 auto-discovery ger systemstöd för spårning och kontroll av företagets infrastruktur och system. Informationen från Device42 behöver finnas tillgänglig i organisationens IT Service Management (ITSM) system och i Configuration Management databasen (CMDB). Datan som är tillgänglig i ITSM systemet och CMDBn behöver vara aktuell och korrekt. Kopplingen till Assets i Jira Service Management säkerställer att rätt data/information från Device42 finns tillgänglig i Jira.

Många använder Atlassians lösning Assets Discovery, som ingår utan extra kostnad för Premium och Enterprise planen, medans andra kunder använder systemet Device42s Discovery funktionalitet för att hantera, analysera och förstå sin IT miljö. Med integrationen får även Device42 kunderna rätt data tillgänglig i Jira Service Management.

Använd Device42 data i Jira Service Management Assets 

Datan synkas från Device42 till Jira Service Management Assets. Det ger Jiraanvändare möjlighet att välja och koppla Device42 Asset/Configuration Items (CIs) direkt i ärendet i Jira.

  • Jiraanvändaren ser direkt i ärendet relaterade CIs vid incident och ändringshantering. Användaren får all information direkt i Jira vilket ökar effektiviteten och kvalitén.
  • Den synkade informationen från Device42 kan användas för automationer i Jira Service Management eller i Jira workflows.
  • När beroenden upptäcks via ”Application Focus Filters” i Device42, för till exempel ett affärssystem, skapas ärenden automatiskt upp i Jira för relaterade CIs. Stakeholders kan godkänna eller neka tillägget av ett nytt beroende direkt i ärendet.

Jiraanvändarna får tillgång till Device42 information (som serienummer och model etc.) för det aktuella CI-objektet direkt i Jira Service Management. CIs i Jira Service Management kan dessutom länkas direkt till en sida i Device42, där användaren enkelt ser ytterligare CI-detaljer och information.

Stretch Adderas ITSM-team finns här för dig – kontakta oss, vi hjälper dig med rådgivning, licenser och tjänster.

Dela inlägget